طرز تهیه ماسالاتی خانگی

طرز تهیه ماسالاتی خانگی

ماسالاتی

چای ماسالا نوعی از چای همراه با ترکیب چندین نوع ادویه است . ماسالاتی اصالتاً هندی است و به چای هندی نیز معروف است، در سرتاسر جهان این چای مصرف می شود و طرفداران زیادی پیداکرده است. با توجه به ترکیبات استفاده‌شده در این نوشیدنی گرم، انواع مختلفی از آن تهیه می‌شود، مانند ماسالا چای (ماسالاتی)، ماسالا کافی و …

برای تهیه چای ماسالا از ترکیب ادویه‌های مختلفی استفاده می‌شود که میزان آن‌ها با توجه به ذائقه افراد است. شیر و زنجبیل دو ماده اصلی در ترکیبات ماسالاتی هستند.

 

مصرف چای ماسالا برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و انواع آنفولانزا فصلی و جدید به‌خصوص در فصل پاییز و زمستان بسیار توصیه می‌شود.

 چای ماسالا و ترکیب چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا یا چای ادویه‌ای در حقیقت یک ترکیب خوشمزه از شیر، میخک، دارچین، زنجبیل، هل و فلفل سیاه هستند، مواد دیگر مانند زعفران، رازیانه، جوز هندی، نعناع، شکر یا عسل ترکیباتی هستند که بعضی از افراد اضافه می‌کنند و بعضی‌ها خیر و این می‌تواند بر حسب سلیقهٔ شما تغییر کند. این در حالی است که در کشمیر هند برخلاف سایر نقاط دنیا از چای سبز برای تهیهٔ چای ماسالا استفاده می‌شود. چای ماسالا را حتی بدون شیر هم می‌توانید درست کنید. که به همراه چای سیاه یک معجون بسیار خوشمزه با خواص درمانی فراوان را رقم می‌زند. همان‌طور که گفتیم برای تهیه چای ماسالا خانگی از انواع ادویه‌ها با توجه به ذائقه و سلیقه غذایی‌تان می‌توانید استفاده کنید.

چطور از ادویه چای ماسالا استفاده کنیم؟

برای درست کردن چایی ماسالا خانگی در هر فنجان چای 1 قاشق مرباخوری ادویه ماسالا بریزید و بقیه فنجان را با شیر و چای سیاه یا چای سبز پرکنید. حتی می توان با چای ماسالا را با آی جوش محلوط کرد.

 

مواد لازم برای ۱۰ فنجان چای ماسالا خانگی

میخک: ¼ فنجان

هل سبز: ¼ فنجان

چوب دارچین: ¼ فنجان

دانه فلفل سیاه: ¼ فنجان

برگ گل محمدی خشک‌شده: ۲ قاشق مرباخوری

دانه رازیانه: ۲ قاشق مرباخوری

زعفران خشک: ۱ قاشق چای‌خوری

پودر زنجبیل خشک‌شده: ۲ قاشق مرباخوری

جوز هندی خردشده: ۱ عدد

اولین مرحله به صورت است که : میخک، هل سبز، فلفل سیاه و دارچین را در تابه‌ای بریزید و به مدت ۱ دقیقه روی شعله ملایم گاز تفت دهید. سپس آن‌ها را در یک بشقاب بریزید تا سرد شوند.

سپس همه ادویه‌ها را در آسیاب بریزید و همه را باهم آسیاب کنید تا یک ادویه جادویی و بسیار خوشبو به دست آورید. این ادویه را می‌توانید تا دو ماه در یک شیشه دربسته در کابینت نگهداری کنید.

در فنجان1 قاشق مرباخوری ادویه چای ماسالا را بریزید و شیر و چای گرم را روی ادویه‌ها بریزید و خوب هم بزنید. می‌توانید از عسل برای شیرین کردن چای ماسالا استفاده کنید.

برخی از فواید ماسالاتی:

هر فنجان چای ماسالا حدود ۲۵ میلی‌گرم کافئین دارد. این میزان تقریبا نصف میزان کافئین موجود در چای سیاه و یک‌چهارم یک فنجان قهوه معمولی است.

۱. پیشگیری و درمان سرطان

امروزه همه می‌دانیم که آنتی‌اکسیدان در سلامت بدن نقش مهم و حیاتی دارد و نیز نقش آنتی‌اکسیدان‌ها در پیشگیری و درمان سرطان بسیار مهم است. از طرفی باید توجه داشت که ترکیبات دارچین، زنجبیل، هل، میخک و جنسینگ به‌کاررفته در ماسالا به علت دارا بودن آنتی‌اکسیدان مانع آسیب DNA می‌شود و این خود عامل مهمی برای پیشگیری از انواع سرطان‌هاست.

۲.کاهش وزن

وجود ادویه‌هایی چون زنجبیل و جنسینگ در ماسالا باعث کاهش چربی خون می‌شوند و تأثیر بسزایی در کاهش چربی بد خون دارند. چای ماسالا در مقایسه با انواع چای‌های دیگر تأثیر بیشتری بر کاهش حس گرسنگی و جلوگیری از پرخوری کاذب در طول روز دارد. این نوشیدنی ممکن است حتی به‌عنوان یک میان وعده نیز سرو شود.

۳.تقویت و سلامت قلب

۴.کاهش چربی بد خون

۵.تقویت دستگاه گوارش

ترکیب نوشیدنی ماسالا دارای زنجبیل است همان‌طور که می‌دانیم بر اساس دانش طب سنتی و نیز یافته‌های پزشکی نوین، زنجبیل در تقویت معده و بالا بردن سطح سلامت دستگاه گوارش تأثیر زیادی دارد همچنین از دارچین به‌عنوان ضدعفونی‌کننده دستگاه گوارش یاد می‌شود که البته هل و میخک نیز از این قاعده مستثنی نیستند. همچنین دارچین به‌عنوان یک ضد تهوع قوی عمل می‌کند.

۶.کاهش قند خون

درباره ی مهنوش معینی

مطلب پیشنهادی

آیس موکا

آیس موکا   یکی از نوشیدنی‌های سرد، خوش‌طعم، سریع و آسان آیسد موکا (Iced Mocha) …