چرا قهوه بدون کافئین؟

قهوه بدون کافئین یا دیکف (decaf coffee)

قهوه بدون کافئین دیکف

قهوه یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌های جهان است اما کافئین که عامل انرژی‌بخش قهوه است برای برخی قهوه دوستان مورد پسند نیست به آن حساسیت دارند یا درگیر عواملی مثل تپش قلب و … می‌شوند بهترین توصیه برای این افراد مصرف قهوه بدون کافئین ( Decaf Coffee ) است .

دی‌کف ( Decaf ) مخفف واژه‌ی ( decaffeinated coffee )، به معنی قهوه‌ی بدون کافئین است. معمولا به دانه‌های قهوه‌ای گفته می‌شود که 97 درصد کافئین آن را جدا کرده‌اند.

روش های جداسازی کافئین (کافئین‌زدایی):

دیکف کردن قهوه زمانی انجام می شود که دانه هنوز برشته یا رست نشده است.

چندین راه برای جداسازی کافئین قهوه وجود دارد که در بیشتر آنها از آب ، حلال‌های آلی و یا دی‌اکسید کربن استفاده می‌شود.

دانه‌های قهوه تا زمانی که کافئین آنها استخراج شود ، در حلال شسته می‌شوند سپس حلال را از آنها جدا می‌کنند.

یکی از بهترین فرآیند های دیکف نمودن قهوه، فرآیند سوییس واتر (Swiss Water) است که بیش از 10 ساعت زمان می برد. جهت اطمینان از صحیح بودن روند کار در طول آن 10 ساعت در این فرآیند دانه‌های قهوه به طور مدام چک می شوند و تحت نظارت قرار دارند.

با این روش قهوه دیکف تولید شده از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود به نحوی که طعم آن با قهوه های عادی فرقی نداشته و طعم قهوه های اسپشیالیتی کاملا حفظ می گردد.

 ارزش غذایی قهوه‌ی بدون کافئین باید تقریبا با قهوه‌ی معمولی یکسان باشد. البته بسته به نوع روشی که برای فرآیند کافئین‌گیری قهوه استفاده می‌شود ، عطر و طعم و رنگ قهوه ممکن است تغییر نماید و کمی ملایم تر شود. به همین دلیل قهوه‌ی بدون کافئین برای آن دسته از افرادی که حساسیت بیشتری نسبت به تلخی قهوه نشان می‌دهند ، مناسب تر است .

دی‌کف به طور کامل بدون کافئین نیست!

دی‌کف کاملا عاری از کافئین نیست و در حقیقت بسته به نوع قهوه دارای مقادیر مختلف کافئین می‌باشد . طبق مطالعات انجام شده ، هر فنجان قهوه بدون کافئین حدود 6 اونس ( 180 میلی‌لیتر ) حاوی 0 تا 7 میلی‌گرم کافئین است . این درحالی است که مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه‌ی معمولی حدود 70 تا 140 میلی‌گرم ( بسته به نوع قهوه و روش تهیه ) کافئین است .

دليل گراني قهوه بدون كافئين !

decaf coffeeشاید بسیاری از افراد یا باریستاها فکر کنند قهوه دیکف (Decaf) ارزش کمتری نسبت به قهوه هاي عادی دارد چون کافئین آن حذف شده است. ولی حقیقت این است که حذف این کافئین نیازمند مقدار قابل توجهی از کار، تکتولوژی و فضا می‌باشد که تمام این‌ها هزینه‌بر است و فرايندهاي پيچيده اي دارد.

البته روش‌های دیگری هم برای دیکف کردن وجود دارد که ارزان‌تر هستند ولی چون از حلال‌های شیمیایی برای سرعت بخشیدن به فرآیند استفاده می‌کنند می‌توانند بر روی طعم نهایی قهوه تاثیر مخربی بگذارند. در نتیجه به خاطر پرهزینه بودن فرآوری قهوه دیکف نسبت به قهوه‌های عادی این نوع قهوه‌ها کمی گران تر می‌باشد.

آنتی‌اکسیدان موجود در قهوه بدون کافئین

قهوه منبع آنتی‌اکسیدان است. قهوه‌ی بدون کافئین هم سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست فقط به خاطر فرآیند کافئین زدایی ممکن است حدود 15 درصد از آنتی‌اکسیدان‌های خود را از دست بدهد.

درباره ی مهنوش معینی

مطلب پیشنهادی

رست قهوه

رست قهوه رست قهوه به معنی برشته کردن یا تفت دادن دانه قهوه است. حتما …